lördag 20 februari 2010

Sorg och elände

Ett helt halvår har gått sedan jag uppdaterade sist och det har hänt en hel del sedan dess, tyvärr inte allt enbart av godo. Men jag tar de trevligare nyheterna först, kortfattat. För fem månader sedan flyttade vi ner till Lund igen då jag i princip är klar med mina studier. Vi flyttade för att det var Davids tur att sätta sig i skolbänken. Vår dotter Izabell har hunnit bli sju månader och hon är en riktig liten goding, vår älskade sötkorv ♥

5 mån gammal


7 mån gammal

Nu till de tragiska. Natten 14 december hände något alldeles fruktansvärt. Vår högst älskade Bimsie blev en änglakatt. Det hände helt utan förvarning, hon var sitt vanliga roliga, kattungelika och tokglada jag ända in i slutet. Vi hade precis fått vår lilla nattuggla Izabell i säng och skulle se till att hoppa i säng själva. Men så fick Bimsie ett kort anfall och föll ner på golvet, helt livlös. Jag fick upp henne i min famn, hon spann litet och sedan var hon borta... Vi saknar henne så outhärdligt mycket. Bimsie älskade allt och alla, hon var den mest finurliga, snällaste, roligaste och mysigaste lilla katt jag någonsin träffat. Hennes spinneri hade ingen avknappt. Älskade lilla Bimsie-vimsi, jellonet, salongstigern, tokan, bimson, vila i frid! Vi var så inte redo att förlora dig, du blev bara 11 år och tre månader. Vi hade ju så många fler äventyr att vara med om tillsammans. Du fattas oss så det gör ont! Livet kommer aldrig mer vara det samma utan dig...


Sista bilden på Bimsie, tagen en vecka innan hon lämnade oss


19980923 - 20091214

Som att det inte räckte med elände så hittade jag tre pyttepyttesmå juvertumörer på Rådis i november. Vi har gjort precis allt vi kan i dagsläget men tyvärr är prognosen dålig då cancern spritt sig till fettvävnaden. Vi hoppas oss dock blå på att vi ska få behålla vår kära lilla skrutteråtta ett bra tag till. Nu återstår det att avvakta och se hur snabbt det dyker upp nya knölar. Rådis blev 8 år i januari, hon är i sina bästa år... Själv är hon lika glad, clownig och "drama queen" som vanligt, trots tre operationsärr på magen.

Vi som varit så lyckligt förskonade från sjukdomar och elände i så många många år och så händer allt detta inom en så kort period...

8 kommentarer:

Maria W sa...

usch var mycket tråkigt på en gång, hoppas Rådis klarar sig ett bra tag till. Men jag kan berätta något positivt, min lille Ceasar är nu över 13 månader! och det är fortfarande full fart på honom trots att han numera är kastrat :-)

Lena sa...

Åh, det är ju i alla fall mycket goda och trevliga nyheter! Tack snälla för den fina rapporten! :-D

Björn sa...

Så sorgligt, Bimsie var ju en riktig klippa. Minns när vi var hos dig och såg Meski födas (tror jag det var) och Bimsie den trygga och kloka låg i bolådan och servade mamma Silly med allt. Vi är många som kommer att minnas Bimsie.

Kramar från Mia och Björn

anna-stina sa...

Så tråkigt att höra om det som hände Bimsie! :(
Det är tungt med sjukdom, hoppas ni får behålla er Rådis länge till!

Elin- Max&Terri sa...

Så trist med Bimsie. Krysser fingrene for at det går bra med Rådis. Nå kan det bare gå en vei, nemlig oppover!

Og for en vakker datter dere har :)

Lena sa...

Tack så hemskt mycket Björn, Anna-Stina och Elin för era fina kommentarer ♥

Josephine sa...

Åh Lena, vad TRÅKIGT! Usch, jag har också varit så där oförskämt förskonad för sjukdom och elände på mina katter så jag börjar nästan misstänka att allt kommer komma på en gång. Speciellt som alla gammelkissar är lika gamla.
Men men, man ska inte måla fan på vägen utan glädjas åt det lilla.
Izabell ser ljuvlig ut! Jag njuter nått enormt av min lilla Bella och katterna är lika förtjusta dom!
Kram,
J

Lena sa...

Tack Josephine! Ja, ta i trä, nu får det räcka med elände.

Synd att vi inte bor kvar där uppe, så vi lättare hade kunnat träffas någongång med våra småttingar och snacka om både det ena och det andra :)

Kram!